O βασικός γραμματισμός όλων σε μια ψηφιακή εποχή πρέπει να περιλαμβάνει την κατανόηση του προγραμματισμού και την ανάπτυξη καίριων ικανοτήτων που σχετίζονται με την υπολογιστική σκέψη, όπως είναι η επίλυση προβλημάτων, η συνεργασία και οι δεξιότητες ανάλυσης.
Η εκμάθηση της συγγραφής κώδικα μπορεί να δώσει ώθηση στους μαθητές έτσι ώστε να βρεθούν στο προσκήνιο μιας κοινωνίας ψηφιακών ικανοτήτων, να κατανοήσουν καλύτερα τον κόσμο που τους περιβάλλει και να έχουν περισσότερες ευκαιρίες επιτυχίας στην προσωπική και επαγγελματική ζωή τους.
Η Εβδομάδα Προγραμματισμού προσφέρει σε όλους τους μαθητές τη δυνατότητα να κάνουν τα πρώτα τους βήματα ως δημιουργοί ψηφιακού περιεχομένου, παρέχοντας δωρεάν σε σχολεία και δασκάλους ευκαιρίες επαγγελματικής ανάπτυξης, εκπαιδευτικό υλικό, διεθνείς προκλήσεις και ευκαιρίες ανταλλαγών.
Στα πλαίσια αυτά σχεδιάστηκε η παρακάτω δράση:
Στόχος είναι οι Έλληνες να μαζέψουν τα γράμματα του κρυφού μηνύματος "ΕΙΡΗΝΗ" και να τα τοποθετήσουν στη σειρά πριν προλάβει να τελειώσει ο χρόνος κι έρθει ο εχθρός!
Υλικά: Χαρτοταινία (για τον σχηματισμό του πίνακα πορείας) κάρτες με γράμματα, η λέξη ΕΙΡΗΝΗ, αξεσουάρ ρόλων (καπέλο στρατιώτη, καπέλο νοσηλευτή/τριας, καπέλο εχθρού, μαντήλα γυναίκας) κλεψύδρα, βελάκια κατεύθυνσης
Χρόνος Υλοποίησης: 1-2 ώρες
Μπορεί να υλοποιηθεί ατομικά και σε μικρές ομάδες/ομαδοσυνεργατικά
Ατομικά
Μοιράζονται οι παρακάτω ρόλοι:
- (Α) Άνδρας ή (Γ) Γυναίκα
- Ναρκαλιευτής
- Εχθρός
- Νοσηλευτής/τρια
Σενάριο: Ο (Α) ή η (Γ) λαμβάνει από τον Ναρκαλιευτή το κρυφό μήνυμα: "ΕΙΡΗΝΗ". Στόχος είναι να συλλέξει τα γράμματα της λέξης αυτής και να φτάσει στο τέλος της διαδρομής, να τοποθετήσει τα γράμματα στη σωστή σειρά πριν λήξει ο χρόνος κι έρθει ο εχθρός ώστε να μεταφέρει το μήνυμα και στους άλλους Έλληνες.
Ο Ναρκαλιευτής ελέγχει την ορθότητα του μηνύματος. Για κάθε λάθος γράμμα ισοδυναμεί μια ΝΑΡΚΗ
Αν τελειώσει ο χρόνος πριν προλάβει ο Ναρκαλιευτής να ελέγξει την ορθότητα του μηνύματος έρχεται ο Εχθρός
Αν το μήνυμα είναι λάθος έρχεται ο/η Νοσηλευτής/τρια για να περιθάλψει τον (Α) ή τη (Γ). Αν είναι σωστό όλοι φωνάζουν δυνατά το μήνυμα και πανηγυρίζουν.
Ομαδικά (4 άτομα)
1 άτομο: Ναρκαλιευτής, φέρνει το μήνυμα και οδηγεί την ομάδα
2. άτομο: (Α) ή (Γ) μαζεύει τα γράμματα
3 άτομο: Τοποθετεί τα βελάκια της σωστής πορείας
4 άτομο: Ακολουθεί τη διαδρομή και φτιάχνει την λέξη
Αν τελειώσει ο χρόνος πριν προλάβει ο Ναρκαλιευτής να ελέγξει την ορθότητα του μηνύματος έρχεται ο Εχθρός
Η Ολομέλεια λειτουργεί σαν ομάδα αξιολόγησης και ελέγχου
Ακολουθεί αυτοαξιολόγηση της ομάδας.
Νικήτρια η ομάδα που θα τα καταφέρει να συνεργαστεί!
Η Δραστηριότητα αυτή μπορεί να γίνει και με άλλες λέξεις π.χ. ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
Νύχτα πάνω στη νύχτα βαδίζαμε ασταμάτητα, ένας πίσω απ’ τον άλλο, ίδια τυφλοί. Με κόπο ξεκολλώντας το ποδάρι από τη λάσπη, όπου, φορές, εκαταβούλιαζε ίσαμε το γόνατο. Επειδή το πιο συχνά ψιχάλιζε στους δρόμους έξω, καθώς μες στην ψυχή μας. Και τις λίγες φορές όπου κάναμε στάση να ξεκουραστούμε, μήτε που αλλάζαμε κουβέντα, μονάχα σοβαροί και αμίλητοι, φέγγοντας μ’ ένα μικρό δαδί, μια μια μοιραζόμασταν τη σταφίδα. Ή φορές πάλι, αν ήταν βολετό, λύναμε βιαστικά τα ρούχα και ξυνόμασταν με λύσσα ώρες πολλές, όσο να τρέξουν τα αίματα. Τι μας είχε ανέβει η ψείρα ως τον λαιμό, κι ήταν αυτό πιο απ’ την κούραση ανυπόφερτο. Τέλος, κάποτε ακουγότανε στα σκοτεινά η σφυρίχτρα, σημάδι ότι κινούσαμε, και πάλι σαν τα ζα τραβούσαμε μπροστά να κερδίσουμε δρόμο, πριχού ξημερώσει και μας βάλουνε στόχο τα αεροπλάνα.
Οδυσσέας Ελύτης, Άξιον εστί